11.6.13

Ναζιμ Χικμετ


Αυτοβιογραφία...

...«Τριών χρονών, εγγονός του Πασά, βρισκόμουν / στη Δαμασκό, / στα δεκαεννιά μου φοιτητής στη Μόσχα, / στα σαράντα εννιά πάλι στη Μόσχα / κι από τα δεκατέσσερά μου γράφω στίχους.Αλλος ξέρει τα χόρτα ένα προς ένα, / άλλος ξέρει τα είδη όλων των ψαριών, / εγώ έμαθα κάθε είδος χωρισμού. / Αλλος γνωρίζει απ' έξω όλα τα ονόματα των άστρων, /
Εγώ έμαθα όλα τα ονόματα των πόθων / κι όχι μόνο τα ονόματα.
Κοιμήθηκα σε φυλακές και σε ξενοδοχεία μεγάλα, / πείνασα, στη φυλακή έκαμα απεργία πείνας / και, θαρρώ, δεν υπάρχει φαγητό / που να μην το 'χω δοκιμάσει.
Στα τριάντα μου θέλησαν να με κρεμάσουν, / στα σαράντα οχτώ μου μού 'δωσαν το Βραβείο Ειρήνης, / στα τριάντα έξι μου πέρασα έξι μήνες / σ' ένα κελί από μπετόν τεσσάρων μέτρων. / Στα πενήντα εννιά μου πέταξα σε δεκαοχτώ ώρες / από την Πράγα στην Αβάνα.
Τον Λένιν, όχι, δεν τον είδα, / μα στα 1924 / στάθηκα φρουρός πλάι στο φέρετρό του / κ' η επίσκεψή μου, στα 1961, / στο Μαυσωλείο του, / γράφτηκε στα βιβλία...
Σε τριάντα μπορεί και σε σαράντα γλώσσες / τυπώθηκαν όσα έγραψα, μα στην Τουρκία, / στη μητρική μου γλώσσα, / απαγορεύονται»...
(Ανατολικό Βερολίνο, 11 Σεπτέμβρη 1962).

Δεν υπάρχουν σχόλια: